Blog: Poznatky advokáta z karantény aneb jak sbírám inspriaci od klientů
Autor: Pavla Komendová
Svět se během pár dní docela razantně změnil. Mnoho byznysmenů vyměnilo oblek za tepláky, zasedačku za on-line konferenční místnost a vzletné plány za krizové řízení svých podniků. I advokátům začaly jiné časy, obzvlášť těm uvězněným v karanténě, mezi které se bohužel počítám. Až na dřevěnějící nohy ale život v karanténě není zas tak špatný. Jako advokát mám tu výhodu, že svoji práci můžu dělat odkudkoliv a s klienty můžu komunikovat vzdáleně. Ale samozřejmě není to totéž. Oproti svým zvyklostem potkávat se denně osobně se svými klienty, nyní radostně čekám, až mi dojde odkaz na video chat Zoom a někoho uvidím, a nadšeně řeším telefonáty, které by v jiný čas určitě počkaly na pozdější osobní jednání.
V odloučení od osobního kontaktu s lidmi mnohem citlivěji
vidíte odlišné vnímání aktuální situace ze strany jednotlivých lidí. A možná i
lépe sbíráte podněty zvenčí. To, že se aktuální situace dotkne téměř všech
našich klientů vím už nyní, ale oceňuji přístup některých jedinců a nutí mě se
nad tím zamyslet. Čím se tedy nechávám od našich klientů inspirovat?
PŘÍLEŽITOST PRO ZMĚNU. Pro většinu lidstva je toto období začínající krize složité, ale mnoho našich klientů nevnímá krizi pouze jako hrozbu, ale i jako šanci. Šanci na změnu, šanci přijít s něčím novým, šanci zlepšit se a posunout se dál. Vidím klienty, kteří na nic nečekají a už nyní proaktivně reagují na změny, které se v jejich byznyse objevují. Někteří už nyní přišli s novým produktem, změnili svoje služby a přináší okolí to, co potřebuje. Produkty a služby, které mají v této době hodnotu. Možná je tak právě nyní ten pravý čas, na který mnoho z nás čekalo - konečně máme příležitost se změnit. Možná i proto, že nyní jsme či budeme k tomu okolnostmi i tak trochu donuceni.
EFEKTIVITA. Boj o zefektivnění chodu firmy vede každý náš klient po celou dobu její existence. Je ale pravdou, že nyní toto slovo slýchám z úst klientů mnohem častěji. Že by to byl lék na to, jak přežít očekávaný ekonomický propad? Zefektivnění asi nebude lékem, ale spíš nutností. Analýza chodu společnosti i úlohy jednotlivých lidí, kteří ji tvoří, teď probíhá v mnoha firmách a manažeři přistupují k úsporným opatřením. Ale slovy jednoho z našich klientů, jsou místa, kde se šetřit nevyplácí ani v dobách krize a naopak se vyplatí jít proti proudu a třeba investovat do marketingu, když ostatní ho zcela utlumují. Současně může být tato doba příležitostí, kdy do toho konečně "říznout", ukončit například vývoj produktu, který nepřináší ovoce, nebo i ukončit spolupráci s někým, s kým to neneslo užitek. Nyní tak lze učinit opatření, která by se za normálních okolností dlouho odkládala, ale už dávno jsme věděli, že jsou správná.
ČAS. Od některých klientů slýchám i myšlenku, že je fajn, že jsme se na chvíli trochu zpomalili. Máme tak konečně čas vyřešit otázky, na které při normálním provozu čas nezbýval. Konečně máme možnost dořešit smluvní vztahy s partnery, vyjasnit si některé modely spolupráce či se pobavit se zaměstnanci, prohloubit s nimi vztahy a dát jim jasně najevo, že jsme v tom společně. Situace na trhu a v okolí se mění každým dnem a vlastně pořádně nevíme, kam se svět byznysu posune. I přesto naprostá většina podnikatelů, se kterými jsem v kontaktu, nehází flintu do žita, ale snaží se hledět kupředu a na období, kdy se obchod zase rozběhne, se chtějí co nejlépe připravit, aby tak získali konkurenční výhodu. Vymýšlí inovace a zdokonalení svých produktů a služeb a využívají tak tento čas na maximum.
SOLIDARITA. S velkou radostí si všímám také obrovské vlny solidarity, která mezi lidmi zavládla a naplňuje mě uklidněním, že v dnešní konzumní společnosti přece jen ještě dokážeme vnímat potřeby a obavy jiných a někomu nezištně pomáhat. Oceňuji každého, kdo pomůže svému staršímu sousedovi nakoupit, nebo daruje zdravotníkům svoji čerstvě upraženou kávu. Solidaritu či charitu bych ale nezaměňovala s poskytováním služeb nebo produktů zdarma podpořeným snad snahou o zviditelnění. S klienty nyní řešíme, že naopak je nutné k tomu přistupovat i tak, že každý produkt nebo služba má svou hodnotu, a to i v této době. A pokud hodnota chybí, přínosnější pak bude vymyslet produkt či službu novou, která dnes lidem pomůže. Proto nadšeně podporujeme naše klienty, kteří se zvládají situaci okolo rychle přizpůsobit a vytváří něco, čím mohou přispět ke zlepšení či vyřešení aktuálních problémů. Ale rozhodně klienty podporuji i v tom, že si za to musejí nechat zaplatit, protože jejich firmě i zaměstnancům a jejich rodinám by jiný přístup určitě neprospěl a pokud by to tak dělal každý, ve výsledku by se zhroutila celá ekonomika.
ZÁVĚREM. Ekonomickou recesi jsme všichni očekávali, jen asi ne tak náhle a v takovém rozsahu. Ale mám velkou radost, že většina lidí kolem se snaží zůstat pozitivně naladěna a spíš než rozebíráním problémů a zjišťováním, kdo za ně může, se naopak snaží hledat řešení a možnosti, jak i z této krize vyjít vítězně. Tak snad tito lidé nakazí optimismem či rozhýbou i ostatní pesimističtěji smýšlející osoby a společně to zvládneme. Už teď mám pocit, že vyjdu z karantény do docela jiného světa.